
Strabónovi, známému zeměpisci starověku, vyprávěli druidové, že „stejně jako svět je i lidská duše nepomíjivá, jednoho dne však budou vládnout již jen oheň a voda“. Podobně jako Germáni byli i Keltové přesvědčeni, že život a celé stvoření vzniklo ze společného působení těchto dvou prapůvodních elementů, u Germánů to však byla voda ve formě ledu.
se ani tolik nevztahují na fyzikální podstatu – jako tomu bylo u starých Řeků a jejich řtyř elementů (země, voda, vzduch a oheň), nýbrž se spíš jednalo o tvořivé a ničivé principy, podobně jako jin/jang východních Asiatů nebo Šiva/Šakti Indů. Oheň je vesmírná světelná a tepelná energie. Je to sluneční síla, která se přemění do pozemské matérie. Působí jako síla, která transformuje: vytváří nový život, léčí, zachovává život, ale může také život zničit.
stejně jako se velké slavnosti ročních období, slunovratů, únorové mariánské slavnosti, májové a srpnové svátky nebo Helloween nikdy neobešly bez obřadního ohně, který se rozdělával stejně jako v pradávných mystických dobách (ve starší době kamenné) rychlým třením nebo vrtěním dřevěné hůlky na dřevěné ploše. Pro názorné myšlení starých Evropanů představovalo tření koitus, pohlavní početí.
a byla z „mužského“ kusu dřeva (především z jasanu, ale také z dubu nebo buku), se třela o podložku z měkčího, „ženského“ dřeva (především březového, osikového nebo vrbového). Tak bylo počato „ohňové dítě“, které zahánělo démony a mělo léčivé síly. Plápolající „sluneční dítě“ vyskočilo ze suchého dřeva, podobně jako vystoupil kdysi první lidský pár ze stromových kmenů. Aby se domácí zvířata zbavila všech nemocí a parazitů, byla v květnu hnána mezi dvěma hranicemi obřadního ohně. Studení plazi ani slizké pijavice nemohou žár přežít. I lidé skákali přes ohně, především přes ohně svatojánské.
který prýští ze země nebo z ní vychází v podobě páry či padá z mraků -, je také posvátný. Podobně jako u Indů, kde voda Gangy představuje Šakti v tekuté podobě, nebyla pro Kelty voda pouze chemickou sloučeninou H2O dnešních fyziků, nýbrž očisťující, božskou energií, dávající plodnost. Nechávala růst a prosperovat všechna stvoření, stejně tak je ale mohla i zničit. Keltové udržovali výrazný kult svatých vodstev. Rozlišovali léčivé účinky různých studní a pramenů. V určitých ročních obdobích, například v květnu, má voda obvzlášť léčivé síly. Tehdy vstupují samotné božské bytosti do vodstev.
jak to dělali i jejich keltsko-germánští předci. Nabírají ji za naprostého mlčení, před východem slunce, s pohledem na východ. Veliokonoční voda se celý rok nezkazí, a když se jí člověk napije nebo se jí omyje, má vždycky blahodárné účinky (BÄCHTOLD-STÄUBLI 1987:360). Oheň představuje světelné síly slunce a vesmíru, které tvoří a uspořádávají formu – řecké slovo kósmos znamená „pořádek, řád“. Voda, tento „citlivý chaos“, přijímá kosmickým světlem zprostředkované tvořivé síly, je jimi přetvářena, formována a oplodněna. Teprve potom je možné stvoření. Keltský názor o nutnosti rovnováhy v přírodě vyžadoval, aby oba praelementy, které oživují a působí léčivě, mohly stejně tak způsobit smrt.
byly všechny prameny, jezera a vodstva považována za dělohu Bohyně. Když se spojí sluneční paprsek svým světlem a teplem s chladnou vodou, nastane vyléčení, plodnost a zdraví. Je to velká hierogamos, Svatá svatba, kterou slaví příroda. Tato prastará keltská představa o spojení světelného paprsku s vodou se zachovala s legendou o svatém grálu až do křeťanského středověku. Až se kopí, spojené s Kristem, „světlem světa“, dotkne svatého poháru, pak se znovu zazelená zpustošená, vyschlá, neplodná země. Keltský král – reprezentovaný archetypem králem Artuše – je ochráncem plodnosti země, stejně jako bůh slunce (Bel, Apollón), a ochráncem léčivých pramenů. Na britských ostrovech, ale i ve střední Evropě, existuje stále ještě zvyk „well dressing“, zdobení pramenů a studní květy a barevnými stuhami.