
Postupů a prostředků v noetice je už dnes tolik, že je problém vzpomenout si zrovna na ten nejvhodnější. Úroveň myšlení vede k vybavení si té pravé věci v pravou chvíli; ke vhodnému kombinování různých postupů, k nalézání nových.
Úroveň myšlení nepadá shůry. Úsilí o ni se odehrává v každodenním životě při formování názorů. Dojmy a postoje jsou spíše okamžitou reakcí na situace; názory vznikají obvykle složitěji. Ztotožňovat dojmy s názory, to je snad nejhorší, co se může v metodice myšlení stát.
Když se dojem a názor odliší, následuje další. Několik informací - třeba jen jediná - několik osobních zkušeností - a názor na věc je hotov. Když se takovým povrchním názorem člověk zesměšní, stačí uvést, že to byl „jen názor".
Byl to však pouze dojem; a ještě k tomu velice letmý.
Takto povrchně se vytvářejí názory nejčastěji v duchovní oblasti, o které se každý domnívá, že je v ní doma. Odbornost v tomto směru je hluboce podceňována, v porovnání s vážností za první republiky, nebo v zahraničí ve vyspělých státech. Když to není výbušnina, něco velice konkrétního, kde stačí jedna otázka a projeví se nevědomost, slaví domýšlivost u některých lidí posvícení. Autoritativně se vyjadřují k otázkám umění, náboženství, politiky, filosofie a všech humanitních oborů.
Noetik se má vyvarovat názorů nedostatečně podložených, spočívajících na několika zkušenostech a informacích. S každým takovým přijatým názorem si otupuje smysl pro logiku, přesnost, ničí si předpoklady k potřebné úrovni myšlení.
Bude to metoda maximalistická, ale jak jinak. Jsme maximalisté, abychom získali aspoň minimum ryzího kovu.
Chceme si vytvořit názor o krabičkách na zápalky. Třeba právě na tu krabičku, kterou máme v kapse. Mně se nelíbí, můžeme říci. Názor to nebude, jen osobní postoj, stanovisko.
materiál, všechny krabičky od zápalek, které kdy existovaly a existují. Jenom takový soubor obsahuje všechny informace pro srovnání s krabičkou, kterou máme v kapse. Obsahuje úplné základní podklady pro vytvoření názoru. Dalšími podklady by byly informace například o vzniku krabičky, o jejím šíření a používání.
Místo fyzického, faktického shromáždění krabiček můžeme o nich získat informace jinak, z různých zdrojů aniž bychom vlastnili třeba jen jedinou krabičku. O všem, co je, se popsaly stohy papíru, fotografovalo se, filmovalo atd.
Ke shromáždění materiálu patří pořízení reprezentativního vzorku, abychom se v materiále neutopili. Postačí jedna krabička místo pěti tisíc, které jsou jen nepatrně odlišné.
Pro jistotu si zavedeme seznam odlišností.
materiál podle přiměřeně zvolených hledisek. Podle dat vzniku; podle lokalit vzniku; podle materiálu a hmotnosti výrobku; podle vzhledu; podle dostačující trvanlivosti a odolnosti, funkčnosti atd. Čím více rozumných hledisek, tím lip.
materiál, rovněž podle hledisek dobře zvolených. Podle velikosti, barvy, podle hledisek předešlého postupu. Sestavujeme žebříčky optima maxim, exotů, v použivatelnosti, v lokalitě vzniku; posléze žebříček absolutní špičky výrobku, který má všechny Pé.
Vidíme, že vytvářet si názor není jen potřebné, aby to byl skutečně názor na základě fakt a tudíž fundovaný, ale koneckonců to může být i výnosné. S takto shromážděným roztříděným a seřazeným materiálem o věci můžete na přednáškové turné po celém světě; můžete psát kamkoliv, všude vám to vezmou. Kdybyste si založili agenturu na takovéto zpracování názorů, budou vašimi odběrateli přední světové listy. Kdežto dojmy, stanoviska a polopravdy na odbyt nejdou. Téměř každý oceňuje fundovanost názoru; a je lépe, když prezentujete fundovanost než tvrzení. S tvrzením se dá diskutovat i polemizovat. Názor z fundovanosti vyplývá, aniž byste jej museli někomu věšet na nos. Vyvodí si jej sám, má-li všech pět pohromadě.
jsou dovršením myšlenkové metodiky na úrovni nauky. Středoškolské vzdělání má docílit tohoto stupně. Naučit mladé lidi myslet aspoň na této úrovni. Na kvalitě předešlých postupů závisí, budeme-li schopni vyvodit společné znaky a pravidelnosti, vytknout je před závorku. Prostě to, co se u většiny krabiček opakuje, co je jim společné. Například: krabičky od zápalek se obvykle používá jako obalu na zápalky, a jsou opatřeny rozněcovačem.
Společné znaky a pravidelnosti se jeví jako zákonitosti tomu, kdo nestudoval vysokou školu, nebo si nezískal erudici tohoto studia, které má být především ve způsobu myšlení. Vysokoškolská úroveň je sice v množství a kvalitě informací, ale prvořadě v uvedené myšlenkové erudici. Informace mají člověku otevřít oči, aby se nespokojoval s naukovou úrovní myšlení. Dychtí po zákonitostech. Uvedená věta o společném znaku krabiček je nauková..
Budou krabičky od zápalek, které někomu slouží jako obalová technika pro něco jiného, nebo nejsou opatřeny rozněcovadlem. Pak řekneme, že výjimka potvrzuje pravidlo. Kdežto ve vědě s výjimkou zákonitost padá. Stačí jedna jediná a padá. Vědě jde o pravdu, které je člověk schopen ve své době a na svém stupni poznání.
Člověk by měl myslet, mluvit a jednat jen na úrovni zákonitostí. Pokud je nezná, nebo pokud nejsou, nebyly objeveny, měl by se spíš ptát, klást otázky; měl by se chovat zdrženlivě, nikoliv autoritativně něco tvrdit. Pokud něco není poznáno jako zákonitost, nelze to autoritativně pojímat.
A stejně: každý den ve vědě nějaká zákonitost padá. Nahradí ji zákonitost lepší. Tato stať je myšlena spíš jako varování před defektním povrchním myšlením. Je sotva možné, aby si člověk na všechno vytvářel názory uvedeným způsobem. Každý má však přístup k informacím, pokud ho něco zajímá. Na všechno, nebo téměř na všechno existují fundované názory, jen se s nimi seznámit. Strašlivým nedostatkem doby, zejména demokracie, je na jedné straně fundovanost, na druhé straně malá informovanost o ní, vytváření názorů tím nejhorším, nejprimitivnějším způsobem.
Stať by měla přispět ke zdrženlivosti ve vytváření přijímání a odmítání názorů, k perspektivnosti v tom, že člověk ví, co ještě neví. Například každá výuka postupuje obecně od A do Z. Je-li obor náročnější, trvá dlouho. Člověk, který si o oboru vytvoří názor po první lekci, není zpravidla v pořádku. Taktéž člověk, který první lekci považuje za celou sumu poznání, za ukončené informace, které pak předkládá sobě i jiným jako „pravdy". Doví-li se následně, že byl jeho názor hrubě zkreslený, reaguje všelijak. Třeba to považuje za osobní urážku.
Lidé se příliš často v malém i velkém, v osobních věcech i ve válkách bijí na život a na smrt pro zcela nefundované názory. Dokonce platí jako pravidlo, že čím je názor nefundovanější, ale přitažlivější, tím více krve se prolévá za jeho uskutečnění, které ovšem nikdy nepřijde. Toto se vine jako červená nit celými dějinami lidstva. Jsme toho svědky i v současné politické situaci.
Aspoň na naukové úrovni má být člověk ve svém oboru. V každém oboru je tolik novinek, že nejdou ani přečíst. Ne tak, aby někdo stačil sledovat novinky z jiných oborů. Je to povaha doby, exploze poznatků. Na myšlení to klade obrovské nároky.
Z materiálů esoterické společnosti ... PannaCz.com