
Ve věci trestního oznámení, které na mne p. ing. Luň u tohoto
soudu učinil, odvolávám se na svoji písemnou obhajobu ze dne 10.
března 1941 a ve lhůtě mi povolené předkládám k provedení odstavce
C. zmíněné obhajoby vědecký popis a výklad provedených
prací.
Mám-li podati vědecký popis a výklad prací, které jsem na žádost
p. Ing. Luně bezplatně prováděl, ocitám se v podobné situaci jako
lékař, který má k vyzvání podati vysvětlení, jak a proč dospěl ke
své diagnóze a jak a proč postupoval jako lékař při léčení určitého
případu. Moje situace jest v tom směru ještě těžší nežli situace
lékaře, ježto medicína tvoří řádný vědecký obor všeobecně známý a
pěstovaný, takže lékař se může odvolati nejen na bohatou literaturu,
ale i na bohaté vědecké zkušenosti různých odborníků své vědy.
Obor magie a věd hermetických vůbec jest zapomenutým torsem
starých lidských kultur, které byly v rozkvětu před mnoha
tisíciletími a které svědčí o tom, že tehdejší lidstvo stálo na
mnohem vyšší úrovni nežli lidstvo dnešní a znalo a ovládalo přírodní
síly takovou měrou, o které se nám dnes ani nezdá a v kterémžto
směru moderní fyzika, chemie, biologie, astronomie a psychologie
teprve začíná klásti první základy vybudované na našich dnešních
vědeckých představách a formulacích. Skutečnost, že staré vědění
jest vybudováno na představách našemu myšlení z velké části již
cizích a svojí obrazností méně pochopitelných, ježto jsme si zvykli
ve vědě a ve vědeckých pracích pracovati s pojmy abstraktními,
založenými na hierarchii představ získanou metodou indukční a
dedukční, nemůžeme ovšem ubrati těmto starým vědeckým poznatkům na
jejich pravdivosti a přesvědčivosti.
Již od svého čtrnáctého roku jsem se počal zajímati o vědy
hermetické, avšak teprve studiem filosofie, psychologie a biologie
na universitě byl jsem přiveden k systematickému prostudování
spisovatelů starověkých i středověkých, východních i západních
kultur a tím jsem byl uschopněn k tomu, abych z těchto vzácných
zbytků hermetických nauk starých kultur mohl theoreticky vytvořiti
základy logicky vybudovaného systému těchto nauk. Poukazuji v tomto
směru na spisy mnou vydané a to: „Praktická astrologie“, „Theurgie“.
„Theurgie magické evokace“, „Encyklopedie okultismu“,
„Astrodiagnostika“, „Encyklopedie zapomenutého vědění“, mimo četné
články publikované v časopisech. Poslední dva spisy počínají
vycházeti, ostatní jsou rozebrány, avšak lze je vypůjčiti z knihovny
universitní aneb z knihovny Národního musea v Praze.
Mimo tyto své vlastní práce mohu zde poukázati na spisy cizí,
zejména: Agrippa z Nettesheimu: „De occulta philosophia“,
Paracelsus: „Opera omnia“, Trithemius: „De verbo mirifico“, Oswald
Croll: „De signatura rerum“, A. Kircher: „Mundus subterraneus“,
„Aedipus Aegyptiacus“, De Porta: „Magia naturalis“, Knorr z
Rosenreuthu: „Cabbala denudata“, Lenain: „La science cabalistique“,
Fabre d’Oliviet: „La langue hebraique restituée“, abbé A. L.
Constant: „Dogme et rituel de la haute magie“, dr. Encausse: „La
magie pratique“, astrologické spisy Ptolemajovy, Firmica Materna,
Leovitia, Lullyho, Morina de Villefranche, Grimma, Glahna, von
Klöcklera atd. Tyto spisy jsou rovněž zařazeny v pražské Universitní
knihovně.
Na základě všech těchto theorií konal jsem mnoho praktických
pozorování a pokusů, kterými jsem si jednak tyto různé theorie
hleděl ověřiti a jednak vlastními zkušenostmi dospěl k vlastním
původním vědeckým poznatkům.
Mám-li nyní podati vědecký popis a výklad provedených prací,
musím obdobně jako lékař, o kterém se na počátku zmiňuji, poukázati
na celou tuto bohatou literaturu a své theoretické a praktické
znalosti, které jsem nabyl pracným a nákladným dvacetiletým
studiem.
Přestože je nesnadným úkolem vyložiti v krátkém pojednání vědecky provedenou práci, přece se o to pokusím, jak nejlépe dovedu.
Stará psychologie definovala svůj vědní obor jako nauku o duši,
avšak záhy poznala, že s touto definicí nevystačí, respektive že
slovem „duše“ označila pouze určitou neznámou skutečnost, o které
ničeho bližšího nevěděla. Proto se záhy počala hledati jiná definice
psychologie, podle které se vykládala psychologie jakožto nauka o
duševnu, tj. o jevech duševních, pod kterýmžto termínem měla věda na
mysli pouze duševní jevy vědomé. Moderní psychologie spolu s
biologií však brzo odkryla, že existují vedle duševních jevů
vědomých, též duševní jevy nevědomé, tj. takové duševní jevy, které
si neuvědomujeme, ačkoliv mají stejně reálnou existenci jakožto
duševní jevy vědomé. Přitom však moderní psychologie do těchto
duševních jevů nevědomých zahrnovala většinou pouze naše tak zvané
podvědomí, které se stalo v poslední době předmětem studií
psychoanalytických a společnou doménou nejen psychologie, ale i vědy
lékařské. Při svých studiích psychologických jsem si hned z počátku
kladl otázku, neexistuje-li vedle podvědomí a vědomí také
nadvědomí. Pátral jsem ve starých literaturách, zvláště v
dějinách věd, a našel jsem četná fakta, která tento můj názor
potvrzovala. Tomuto mému názoru svědčí i všeobecné logické
stanovisko systematické, ježto již starým Pythagorovcům byl znám
číselný základ světa a zejména zákon trojnosti, který se jeví nejen
ve všech náboženstvích (Trojjediný Bůh), ale i v přírodě a ve všech
oborech vědeckých, jako trojrozměrnost prostoru, trojrozměrnost
času, trojdílnost syllogismu v logice , trojdílnost počitku v
psychologii (rozum, cit, vůle), atd.
Takto jsem dospěl k přesvědčení, že vědecky jest naprosto
oprávněné a logické stavěti podvědomé, vědomé a nadvědomé vedle
sebe, jakožto rovnocenné a reálné skutečnosti. Jde o existující
„něca“, jejichž podstata nám jest stejně neznámou jako podstata
elektřiny, magnetismu, síly, gravitace atd. To nevadí však tomu,
abychom s těmito , ve vlastní podstatě nám neznámými silami, nemohli
účelně pracovati, jak tomu svědčí oslňující pokroky v oboru
elektřiny, radiotechniky atd.
Stejně tak můžeme pracovati i s duševnem, i když neznáme jeho
nejvlastnější podstaty, a můžeme pracovati stejně s vědomím jako s
podvědomím a nadvědomím. Myšlenka je určitou skutečností,
kterou si uvědomujeme pouze v určitém úseku, když prochází naším
vědomím, ale kterou si neuvědomujeme, když bytuje v našem podvědomí
nebo nadvědomí. Obrazně řečeno, uvědomujeme si vodu tekoucí ve
Vltavě, ale neuvědomíme si, že tato vltavská voda jest vltavskou
vodou i tehdy, dokud je skryta jako pramen v podzemí šumavských lesů
anebo již rozmělněna v širých pláních moře. Určitými methodami by
však bylo možno odlišiti tuto vltavskou vodu od jiné vody, ať již v
podzemí anebo v moři, kupříkladu tím, že bychom ji zbarvili trvalým
barvivem, tak jako je známým úkazem, že alpské přítoky Dunaje mají
bělozelenavou vodu a přítoky severní - středohorní vodu hnědou, což
se dá v hlavním toku Dunaje ještě dlouho sledovati. Tato barva,
kterou bychom dali vltavské vodě k odlišení od vod jiných, byla by
jejím charakteristickým znakem, čili jak v magii říkáme, její
signaturou.
Stejně tak mají myšlenky v magii svoji signaturu, dle které je
poznáme a můžeme s nimi pracovati, nejen když jsou v našem vědomí,
ale i tehdy, když jsou v našem podvědomí a zvláště v našem
nadvědomí.
Myšlenku lze zeslabiti, ale i zhustiti a zesíliti. Zdar našeho
života a našeho podnikání závisí převážně od síly naší myšlenky,
populárně od síly vůle, což není zcela přesné, poněvadž to označuje
pouze jednu stránku našeho duševna, které má vždy stránky tři, totiž
rozumovou, citovou a volní. Normální lidské myšlení je po všech
těchto třech stránkách zpravidla slabé a vede-li přesto k činu a
úspěchu, jest to tím, že fysiologickou a duševní strukturou každého
individua jsou zde již dány předpoklady a vzájemné uzpůsobení všech
prvků k hladkému průběhu těchto životních reakcí. tento hladký
průběh životních reakcí jest však obyčejně omezen jenom na naši duši
a na naše tělo, avšak setkáváme se s různými, tak zvanými
„osudovými“ překážkami, když chceme uskutečnit nějaká prání, jejichž
uskutečnění jest závislá nejenom na nás, ale i na našem okolí, které
se staví zpravidla nepřátelsky proti jednotlivci. Osobám, kterým se
ve světě daří, se zpravidla říká, že mají štěstí aneb že se narodili
na šťastné planetě. ve skutečnosti však tento jejich zdar v životě
není jen založen na příznivých příležitostech jejich života, nýbrž z
velké části na síle jejich života duševního. Má tedy každý ve svém
životě své příležitosti, ale jest třeba, aby také sám svojí duševní
činností tyto zevní podmínky si přizpůsobil a uzpůsobil tak, jak je
pro zdar své práce potřebuje. Jedině tak se stává pánem svého
osudu.
Svoje myšlenky můžeme zesíliti intuitivně aneb dle určitého
postupu, přesným cvikem a přesnou methodou, kterážto pravidla znala
stará magie a theurgie a v novější době zvláště sv. Ignác z Loyoly.
(Jeho „Duchovní cvičení“). Podvědomí se týká převážně fyziologické
podstaty našeho já, a slouží k udržení našeho těla a zdraví, pokud
je kontrolováno naším vědomím. Není-li kontrolováno, vede k
degeneraci a šílenství. Vědomí slouží nejen fysiologické podstatě
našeho já tím, že kontroluje podvědomí, ale zejména našim stykům s
okolím, stejně jako tomu jest u zvířat. Člověk jest však povznesen
nad svět zvířat tím, že má svobodu vůle, což se obecně vykládá
nesprávně jako svoboda vědomí či podvědomí, což však ve skutečnosti
znamená, že lidské já jest součástí lidského nadvědomí, které
kontroluje a působí na lidské vědomí. Lidská svoboda vůle je tudíž
zakotvena v řádu duchovním jako jiné hodnoty lidské duše, kterými se
člověk teprve stává bytostí etherickou a způsobilou tvořiti kulturu.
Vědomí jest tedy prostředníkem mezi podvědomím, které náleží hmotě a
nadvědomím, které náleží duchu.
Poněvadž nadvědomí patří do rámce přesahujícího naše individuální
já, můžeme tímto nadvědomím působiti na své okolí, ježto jím můžeme
přizpůsobiti a uzpůsobiti podmínky našeho okolí našim záměrům. Tím
se dá vysvětliti působení velkých duchů lidstva na současníky i časy
budoucí. (Duchovní vůdcové, umělci, reformátoři atd.)
Poněvadž nadvědomí působí často proti všem lidským předpokladům a
tudíž zdánlivě zázračně, říká se často, že myšlenka je všemohoucí.
To však v této generalisaci není správné, ježto všemohoucí jest jen
myšlenka Boha, ale správné a vědecky zjistitelné jest, že myšlenka
kořenící v nadvědomí zmůže daleko více nežli myšlenka normální.
Vědomě a záměrně spojujeme svoji myšlenku se živnou půdou
nadvědomí v podstatě isolací a koncentrací. K tomu lze dospěti
intuitivně anebo vědeckou methodou a vědeckým postupem.
Isolace spočívá v podstatě v odpojení od podvědomé a vědomé duševní oblasti, což se děje tak, že se systematicky odpojujeme od
normálního života tím, že se isolujeme od společnosti a svého
zaměstnání a vyhledáváme samotu (světci vyhledávali kláštery,
proroci odcházeli do pouště) a jejím zapojením do duševní oblasti
nadvědomé tím, že navozujeme úplný soulad a klid celou svojí
životosprávou, zejména potravou, magicky určitými signaturami
signovanou a koncentrací (soustředěním) na chtěný myšlenkový
obsah nadvědomí a určený rovněž přesnými signaturami. Tím se
zapojíme do nadvědomí a sice jest možno vědecky si určiti a vybrati,
do které oblasti nebo kategorie nadvědomí se chceme zapojiti.
Jsme-li v této kategorii jednou zapojeni, můžeme hodnotami a silami
této kategorie působiti v oblasti vědomí a podvědomí. Toto zapojení
do nadvědomí se nazývá v magii evokace, kdežto promítnutí
těchto sil nadvědomí do vědomí a podvědomí se nazývá emisí (ve staré magii projekcí).
Ve stavu nadvědomí nelze přirozeně žíti neustále a lze se do
stavu tohoto ponořiti pouze na několik vteřin. Abychom však byli
způsobilí k této evokaci a emisi, nutno se na ni důkladně a
svědomitě připraviti isolací a koncentrací v předchozím odstavci
uvedenou, kterou při různých magických pracích nutno praktikovati
sedm až 72 dní.
Podstatou evokace jest, že po této svědomité a dlouhé přípravě
jsme způsobili v určitý, předem stanovený okamžik, za určitých
podmínek zbaviti na několik vteřin naše já všeho vědomého a
podvědomého, naplniti naše já žádaným obsahem nadvědomým, a během
několika vteřin zbaviti se opět tohoto nadvědomého, čímž právě
nastává emise, tj. skutečnost, že nahromaděný a nadvědomý obsah se
od našeho já odpoutává a bytuje dále svojí vlastní existencí.
Evokace a emise vyžaduje dlouholetých praktických cvičení. Jak
shora zmíněno, možno prováděti evokaci a emisi buď intuitivně, v
tomto případě nekontrolovaně a mimo vší vůli, anebo záměrně,
vědeckou methodou, při čemž při stanovení podmínek nutno hlavně
dbáti zákona analogie, vyjádřeného základní poučkou antické vědy:
„Co je nahoře, je jako to, co je dole,“ který doznala i současná
věda, která odkryla obdobnost mezi stavbou sluneční soustavy a
strukturou atomu. (Jeans: The world around us). Na tomto zákoně jest
založena astrologie a hermetická nauka o signaturách. Dle prvé se
stanoví vhodná doba pro přípravu a provedení magických prací a dle
druhé se stanoví způsob přípravy pomůcek při vlastní práci.
Tak jako jest fysiologickou a duševní strukturou každého
individua dán předpoklad a vzájemné působení všech prvků k hladkému
průběhu životních reakcí, tak musí býti průběh magické operace
podporován a ulehčen vybudováním fysikální struktury, která svou
analogickou signaturou působí na uvolnění duševních sil. Z fysiky je
známo, že vdechování kyslíku působí veselí, což je účinek čistě
fysiologický, kdežto magie sleduje účinky také na pláni nadvědomí.
Tak ku př. červená růže pomáhá při zapojení do kategorie nadvědomí,
meduňka pomáhá inspiraci, myrrha obdivu, benzoe a ambra podporuje
isolaci a usnadňuje koncentraci atd.
Z tohoto všeobecného výkladu jest snad aspoň v hrubých rysech patrno, na jakých předpokladech jsem podnikl práci pro p. Ing. Luně, kterou blíže popisuji v dalším.
Pan Ing. Luně si přál, abych magickou operací podpořil jeho akce,
směřující k umožnění návratu jeho matky do Prahy.
Magicky tedy šlo o to, vytvořiti v nadvědomí duchovní korelát
šťastného návratu jeho matky, propůjčiti mu emissí samostatné
existence, tak aby se mohl vtěliti ve fysickou skutečnost.
Mathodicky jsem tedy musil nejdříve zkoumati veškeré podmínky
této práce a stanoviti jak vhodný čas, tak i ostatní pomůcky podle
předpisů astrologie a hermetické nauky o signaturách.
a./ Předpokladem tedy bylo vypracování podrobných astrologických themat nativitních pro matku ing. Luně paní Luňovou, pro pana ing. Luně samotného a pro paní Paulovou, která na výslovné přání p. ing. Luně měla cestu podniknouti a jeho matku přivézti. Přikládám kopie nativitních themat těchto tří osob. Aby bylo vidno, jak pracnou cestou se dochází s stanovení takovéhoto thematu, přikládám propočet thematu pana ing. Luně. Ostatní themata se vypočítávala stejným způsobem. Přitom podotýkám, že u p. ing. Luně a paní Paulové mně byla udána přibližná doba narození, takže jsem mohl korekturou dle pravidel astronomicko-astrologických zjistiti přesný okamžik zrození. U paní Luňové mně tato hodina známa nebyla a marně jsem žádal p. ing. Luně alespoň o dodání fotografie a důležitých životních dat, abych mohl typologicky a korekturou okamžik zrození pí Luňové zjistiti, což přirozeně ztížilo též stanovení podmínek vlastní práce magické.
b./ Na základě těchto themat jsem musel zjistiti tak zvanou methodou transitní vhodný den pro magickou práci, který by odpovídal natvitním thematům všech tří osob, jak patrno z přílohy transitní sub 4/.
c./ Dny určené methodou astrologickou jakožto příhodné jsem pak musel teprve zkoumati se stanoviska magického a theurgického, ježto den a hodina musí býti vhodnou nejen s hlediska astrologického, ale musí též souhlasiti analogicky s psychickou silou /hodnotou nadvědomí/, která měla býti evokována a emitována. Magické a theurgické podmínky jsou stručně tyto:
1./ Hodnota nadvědomí (dle magické terminologie „genius“) musí souhlasiti se zamyšleným účelem.
2./ Tato hodnota musí míti vztah k osobě neb věci, v jejichž prospěch se má práce podniknouti.
3./ Práce musí býti podniknuta za takových podmínek, aby astronomické postavení Luny odpovídalo účelu práce. (Průchod Luny tak zvanými měsíčními domy.)
4./ Konečně musí i chronotop vypočítaný pro okamžik zamyšlené práce býti k provedení práce příznivý.
Stanovení těchto podmínek vyžaduje nejen dokonalého theoretického
vzdělání astrologického a magického, ale i důvtipu a prakse, a
vyžádá si i pak vědecky minuciosně přesné kalkulace a úsilí, mají-li
býti tyto podmínky přesně zjištěny. V daném případě jsem za pomoci
svých spolupracovníků celou otázku velmi podrobně vědecky analysoval
a zjistil toto:
Ze všech dnů, které přicházely se shora uvedených různých
kriterií v úvahu, jsem stanovil po pečlivém úsudku den 7. srpna, 19.
srpna a 20. srpna pro práce úvodní a den 15. září 1940 pro hlavní
operaci.
První práce dne 7. srpna spočívala v tom, že jsem vytvořil v
nadvědomí duchovní korelát šťastného návratu a emitoval tento
myšlenkový náboj. K tomu bylo potřebí kuřidel signovaných solárně,
poněvadž si této signatury vyžadoval transit pí. Luňové: Pluto
trigon Slunce, které bylo takto dobře ozářeno a mělo paralysovati
neblahý transit Saturn konjunkce Neptun a pochybnou šířkovou
paralelu Neptuna k Venuši. Tato materialisační směs je vyúčtována na
str. 8 mé obhajoby z 10. března 1941.
Druhá práce ze dne 19. a 20. srpna 1940 spočívala v zesílení
myšlenkového náboje a přenesení jeho glyfu (signatury, charakteru)
na kov a pergamen. Pergamen jsem opatřil tímto glyfem sám, kdežto do
kovu vyryl ho můj spolupracovník dle mých instrukcí. Materialisační
kuřidla byla určena dle signatur vypočtených pro hlavní práci na 15.
září a šlo o 3 drogy solární, 3 merkurické a 1 lunární. Kov tvořila
slitina mědi a cínu. Tato směs je popsána ve vyúčtování shora
zmíněném. Čas a podmínky byly rovněž přesně propočteny.
Třetí a hlavní práce spočívala ve vlastní evokaci a emisi a
konala se dne 15. září 1940.
Hodnotu nadvědomí, souhlasící s účelem evokace bylo možno
evokovati a emitovati právě v tento den, v době mezi 11 h 40 m až 12
hod. poledne. Hodnota tato odpovídala nejen zamyšlenému účelu, ale
zejména morální signatuře p. ing. Luně, o jehož přání běželo. Tento
den nacházela se Luna na 335 až 340 stupni sféry a o tomto postavení
praví staří autoři, že evokace za tohoto času konané mají neobyčejně
příznivý vliv na cesty a to tím více, když paní Luňová právě tento
den měla příznivý transit Luna sextil Saturn, při čemž i ostatní
osoby měly téměř bezvyjímečně příznivé transity, vyznačené červeně
na příloze sub. 4. Mimoto Luna v tomto postavení má dle starých
klasiků dobrý vliv pro průběh věcí neobyčejných.
Také chronotop, který přikládám pod č. 5 vykazuje příznivý vliv
co do výsledku práce, byť po odkladech a překážkách. Tuto práci jsem
připravoval pokud šlo o mou osobu, jakožto hlavního operatéra, po
dobu 6 neděl. Příprava spočívala v tom, že jsem si volil vhodné
prostředí mimo Prahu, k čemuž jsem si vzal právě na tuto dobu svoji
dovolenou, že jsem dodržoval přesně fysickou a psychickou dietu a že
jsem se soustřeďoval na zamyšlenou evokaci. V čem toto vše
spočívalo, jest uvedeno v poslední kapitole mé knihy „Theurgie
magické evokace“ a prohlašuji a svědky dokázati mohu, že jsem
podmínky ty přesně dodržel. Tři ze spolupracovníků se připravovali
podobným způsobem jako já, jenže po dobu kratší, od 21. srpna do 15.
září, ježto šlo o operatéry podpůrné, a zbývající tři pánové se
připravovali pouze týden, ježto jejich účast spočívala v odborném
obstarávání prací s ohněm a kuřidly dle předpisů, jejichž dodržení
je důležitou součástí operace.
Kuřidla užitá na tuto práci byla jednak čistící, jednak
materialisační, povahy solární co do 6 prvků, merkurické co do 2
prvků a lunární rovněž co do 2 prvků. Poměr a množství těchto prvků
bylo určeno dle vědeckých předpisů s ohledem na den a hodinu práce,
na hodnotu evokovaného nadvědomí a na postavení Luny v mundanním
thematu i v thematech nativitních, jakož i charakter a signatury
prováděné práce.
Mimoto bylo použito prášku barevného k docílení vhodné barvy ohně
a veškerá tato kuřidla jsou popsána na výše zmíněné straně mé
obhajoby.
Za těchto podmínek byla evokace a emise provedena a dle příznaků
zjištěných byla naprosto zdařilou a jsem přesvědčen, že příslušná
hodnota v nadvědomí byla odborně vytvořena.
Podle svého vědeckého přesvědčení a svého nejlepšího vědomí a
svědomí mohu prohlásiti, že by se byla na základě této operace každá
akce p. ing. Luně ve fysickém řádu směřující k uskutečnění jeho
záměru, aby se jeho matka vrátila do Prahy, musela zdařiti, kdyby ji
byl provedl skutečně ihned po provedení operace, jak bylo
domluveno.
Ačkoliv jsem tedy plně splnil svůj úkol a provedl magickou práci
k podpoře p. ing. Luně, tak přece p. ing. Luň výsledků mé práce
nepoužil.
Doufám, že jsem tím celou vědeckou práci dostatečně popsal a vyložil, pokud jest v tak stručném pojednání možno a pokud to logická možnost výrazů a nedostatek české terminologie v tomto oboru dovoluje.
V Praze dne 15. března 1941.
Přílohy:
1./ Thema p. ing. Luně
2./ Thema paní Luňové
3./ Thema paní Paulové
4./ Tabulka transitů všech tří súčastněných osob
5./ Thema chronotopu operace
6./ Propočet thematu p. ing. Luně jako příklad propočtů themat
ostatních.
PhDr. Jan Kefer v. r.